/Files/images/Булінг (1).jpg

/Files/images/bulng/Тел._гаряч._ліній.jpg

/Files/images/YAk-protystoyaty-bulingu-Minyust-rozrobyv-postery-dlya-batkiv-1.jpg

/Files/images/bulng/YAk-protystoyaty-bulingu-Minyust-rozrobyv-postery-dlya-batkiv-2.jpg

/Files/images/psihol/Все про булінг - Міністерство юстиції України.png/Files/images/psihol/unnamed.jpg

/Files/images/psihol/unnamed (1).jpg

/Files/images/psihol/булінг.jpg /Files/images/psihol/булінг 2.jpg/Files/images/psihol/unnamed.png

/Files/images/psihol/plakat_stop_buling_novij.jpg

Перелік документів щодо запобігання булінгу

1. Правила поведінки здобувачів освіти в закладі загальної середньої освіти -файл

2. Порядок подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування) в закладі загальної середньої освіти -файл

3. Порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) в закладі загальної середньої освіти та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування) -файл

План
заходів щодо запобігання та протидії
булінгу (цькуванню) на 2024 рік

№ з/п Вид роботи Цільова аудиторія Термін виконання Відповідальний Відмітка про виконання
1. Онлайн-засідання Ради з профілактики злочинності серед молоді з розгляду випадків булінгу (цькування) Батьки, вчителі 02.02.2024 Заступник директора з НВР
2.

Розгляд питання з протидії булінгу (цькуванню) у разі випадку серед учасників освітнього процесу (онлайн та офлайн) на батьківських зборах, консультаціях, засіданнях МО та заняттях «Консультаційного центру з підвищення батьківської компетентності»:

«Булінг. Якщо ваша дитина стала жертвою булінгу»;

«Небезпеки в Інтернеті для дітей»

Батьки Лютий, вересень, грудень Класні керівники; практичний психолог; соціальний педагог
3.

Онлайн міні-тренінг «Як навчити дітей безпечної поведінки в Інтернеті»

2-4 кл. Січень-лютий Класні керівники
4. Онлайн бесіда «Віртуальний терор: тролінг і кібербулінг» 6-8 кл Квітень Класні керівники; практичний психолог; соціальний педагог
5. Просвітницько-профілактичні заходи з учнями «Що таке булінг?» . 1-11 кл. Вересень Класні керівники; практичний психолог; соціальний педагог
6. Години спілкування на тему: - «Вчимося відповідальному та конструктивному спілкуванню»; - «Моя реакція на образи в Інтернеті»; - «Кібербулінг - загроза ХХІ століття». 1-4 кл 5-7 кл. 8-11 кл. Жовтень Класні керівники; практичний психолог; соціальний педагог
7. Щорічна акція «16 днів проти насильства» 1-11 кл. 25.11-10.12.2024 Заступник директора з НВР; педагог-організатор; класні керівники; практичний психолог; соціальний педагог
8. Перегляд відеороликів: - «Нік Вуйніч про булінг у школі»; - «Булінг у школі: хто провокатор і як йому протистояти?» 1-11 кл. Протягом року Заступник директора школи з НВР; практичний психолог; соціальний педагог
9. Просвітницькі онлайн-бесіди «Духовний світ людини у вік цифровізації» 5-11 кл. Протягом року Практичний психолог; соціальний педагог


/Files/images/psihol/Памятка-Киб.1-549x1024.png

/Files/images/psihol/cyberbuling_info.jpg /Files/images/psihol/загружено.png

Якщо булінг – це психологічний терор, цькування, побиття однієї людини іншою, то кібербулінг – це «цькування онлайн». Будь-які форми кібербулінгу мають на метідошкулити, нашкодити чи принизити людину дистанційно, без фізичного насильства (на відміну від булінгу). Найчастіше знущання передбачають залякування жертви, поширення чуток або зображень з образливим підтекстом, публікацію особистої інформації або фотографій, загроз, створення фіктивних сторінок.Платформою для кібербулінгустають соціальні мережі, додатки для обміну миттєвими повідомленнями, електронна пошта, форуми, блоги, онлайн-відеоігри тощо.

/Files/images/psihol/изображение_2023-03-01_130031194.png /Files/images/psihol/изображение_2023-03-01_130046634.png /Files/images/psihol/изображение_2023-03-01_130100533.png /Files/images/psihol/изображение_2023-03-01_130115638.png /Files/images/psihol/изображение_2023-03-01_130130604.png/Files/images/psihol/изображение_2023-03-01_130143121.png /Files/images/psihol/изображение_2023-03-01_130156052.png /Files/images/psihol/изображение_2023-03-01_130208330.png

Було проведено Всеукраїнський тиждень протидії булінгу


/Files/images/psihol/psih_2023/изображение_2023-10-26_155047514.png /Files/images/psihol/psih_2023/изображение_2023-10-26_155112718.png /Files/images/psihol/psih_2023/изображение_2023-10-26_155204075.png /Files/images/psihol/psih_2023/изображение_2023-10-26_155222552.png

До Міжнародного дня протидії булінгу спеціалісти психологічної служби КЗ "ВИСОЧАНСЬКИЙ ЛІЦЕЙ № 2" провели ряд просвітницько-профілактичних заходів: консультації, бесіди, лекції, відвідування родин дітей "групи ризику"
/Files/images/psihol/изображение_2023-05-05_163057716.png /Files/images/psihol/изображение_2023-05-05_163116606.png /Files/images/psihol/изображение_2023-05-05_163153271.png /Files/images/psihol/изображение_2023-05-05_163213720.png /Files/images/psihol/изображение_2023-05-05_163228253.png

Спеціалісти психологічної служби КЗ "Височанський ліцей № 2" провели тренінги - заняття щодо впливу Інтернету на свідомість людини, дотримання правил онлайн-безпеки. Розглянули особливості прояву агресії в Інтернеті, кібербулінгу та шляхи реагування на нього
/Files/images/psihol/изображение_2023-03-07_210526958.png /Files/images/psihol/изображение_2023-03-07_210545998.png /Files/images/psihol/изображение_2023-03-07_210610873.png /Files/images/psihol/изображение_2023-03-07_210632307.png /Files/images/psihol/изображение_2023-03-07_210654647.png

/Files/images/psihol/изображение_2023-02-17_144652079.png
Кібербулінг має декілька проявів. Подумайте,чи зустрічалися Ви хоча б з одним із них та запитайте чи зустрічалися з ними Ваші діти:

  • Чи отримували Ви погрозливі або образливі повідомлення (в т.ч. і троллінг)?
  • Чи надсилали Вам (спам) відео та фото порнографічного характеру?
  • Чи видаляли Вас демонстративно із спільнот у соцмережах, з онлайн-ігор тощо?
  • Чи поступала Вам пропозиція проголосувати за чи проти когось в образливому опитуванні?
  • Чи провокував Вас хтось до самогубства чи понівечення себе?
  • Чи створювали Вашу фейкову сторінку, викрадали Ваші особисті фото чи інформацію?
  • Чи надсилали Вам фотографії із відвертими зображеннями?
  • Чи просили Вас надіслати свої особисті фото відвертого характеру?
  • Чи закликали Вас до сексуальних розмов чи переписок?

Як розпізнати, що Ваша дитина чи близька Вам людина піддається кібербулінгу? Серед основних ознак – часті зміни настрою, нервові відповіді на запитання, для дітей – спроби уникнути спілкування з однолітками, пропустити школу і видалення профілів з соціальних мереж. Звичайно, жоден з цих ознак не є гарантією того, що над людину знущаються, але вони точно повинні викликати занепокоєння у близьких.

/Files/images/psihol/изображение_2023-02-17_144713407.png
По-перше, є безліч різнихтехнічних рішень. Фейсбук, Інстаграм та інші соціальні мережі дозволяють позбутися від неприємних коментарів і повідомлень за допомогою налаштувань. Ви також можете заборонити людям відзначати себе в записах і на фотографіях. Зрештою, кривдників можна просто заблокувати. Якщо Ви самі не знаєте як це зробити, серед налаштувань соціальної мережі завжди є онлайн-помічник, де розписано як це зробити. Крім того, якщо хтось ображає Вас або Вашу дитину в соціальній мережі, на нього можна поскаржитися адміністрації ресурсу за допомогою кнопки «Report» ( «Поскаржитися»).
По-друге, є рекомендації більшзагального спрямування. І дорослим, і дітям не варто публікувати у відкритому доступі особисті дані – наприклад, номер телефону. Жертвам кібербулінгу важливо не залишатися з переслідуванням один на один – треба з кимось поділитися, бажано з компетентною людиною, юристом. Телефон системи безоплатної правової допомоги – 0 800 213103.

/Files/images/psihol/изображение_2023-02-17_144736755.png
Поради батькам, щоби зменшити ризик кібербулінгу для своєї дитини:

1.Оволодівайте новими знаннями:

  • так як дитину інструктують про правила дорожнього руху та правила користування побутовою технікою, батьки мають регулювати користування дитини новими технологіями;
  • щоб не залишати дитину наодинці з віртуальною реальністю, батьки мають самі опановувати інтернет, навчатися користуватися планшетом або смартфоном тощо.

2.Будьте уважними до дитини:

  • уважно вислуховуйте дитину щодо її вражень від інтернет-середовища;
  • звертайте увагу на тривожні ознаки після користування інтернетом, які можуть вказувати на те, що дитина стала жертвою (засмучена чимось, відмовляється спілкуватися тощо).

3.Підтримуйте довірливі взаємини з дитиною:

  • доступно розкажіть дитині про кібербулінг, поясніть свою мотивацію: Ви піклуєтеся, а не намагаєтеся контролювати приватне життя;
  • наголосіть, що якщо дитині надходять образливі листи, есемески або виникають інші проблеми в інтернеті, вона може розраховувати на допомогу батьків;
  • не потрібно погрожувати покаранням за відвідування небажаних сайтів — ліпше пояснити загрозу, яку несуть ці сайти.

4.Здійснюйте обмежений контроль:

  • можна відстежувати події онлайн-життя дитини через соцмережі, спостерігати час від часу за реакціями дитини, коли вона в інтернеті;
  • щоб запобігти комп’ютерній залежності, регламентуйте час користування інтернетом, адже діти часто втрачають відчуття часу онлайн;
  • вагомим фактором впливу на дітей є позитивний приклад батьків: якщо вони самі просиджують години за розвагами в інтернеті, забороняючи натомість дитині, вплив їхніх виховних заходів буде суттєво низький.

5.Застосовуйте технічні засоби безпеки:

  • для захисту від інформаційних загроз навчіть дитину користуватися спеціальними безпечними пошуковими системами;
  • можна використовувати програми-фільтри батьківського контролю, які відкривають доступ тільки до обмеженого переліку безпечних сайтів для дітей та блокують шкідливі сайти з недитячим контентом (такі фільтри можна встановити в операційній системі або в антивірусній програмі).

6.Формуйте комунікативну культуру:

  • роз’ясніть дитині, яка її власна поведінка буде вважатися нормальною, а яка небезпечною чи безвідповідальною;
  • зауважте, що спілкування в інтернеті, як і в реальному житті, має бути відповідальним: воно може мати певні наслідки і для самої дитини, і для людей, з якими вона спілкується;
  • в інтернеті не варто створювати вигадані образи, негативно реагувати на кожне повідомлення провокативного характеру.

Дитині також слід знати, що анонімнасвобода в Інтернеті умовна. Адже коли дії в Інтернеті спричиняють реальну шкоду або кримінальну відповідальність, правоохоронні органи можуть отримати інформацію з профілів, встановити координати комп’ютерів, з яких людина відправляла повідомлення тощо.

/Files/images/psihol/изображение_2023-02-17_144749530.png
Якщо кібербулінгу уникнути не вдалось, пам’ятайте про відповідальність за булінг (у тому числі й кібербулінг), як для тих, хто його вчиняє, так і для тих, хто просто спостерігає.

За булінг (цькування) неповнолітньої чи малолітньої особи передбачений штраф від 850 до 1700 грн або громадські роботи від 20 до 40 годин. За такі дії, вчинені повторно протягом року після або групою осіб – штраф від 1700 до 3400 грн або громадські роботи на строк від 40 до 60 годин. Якщо булінг (цькування) вчинить дитина у віці до 16 років – відповідатимуть її батьки або особи, що їх заміняють. До них будуть застосовані штраф від 850 до 1700 грн або громадські роботи на строк від 20 до 40 годин.

Куди звертатися:

  • Національна дитяча «гаряча» лінія. Професійні психологи і юристи Національної дитячої «гарячої» лінії допоможуть розібратися зі складнощами й вирішити будь-яку твою проблему, в тому числі, пов’язану з цькуванням в онлайні. Безкоштовний номер: 0 800 500 225 або короткий номер: 116 111 (безкоштовно з усіх мобільних). Лінія є анонімною та конфіденційною. Працює в будні з 12:00 до 16:00.
  • Поліція.Можна звернутися до поліції за номером 102 (цілодобово).
  • Правова допомога. Якщо потрібна правова допомога чи порада, звертайтеся до найближчого місцевого центру чи бюро правової допомоги, дізнавшись контакти на сайті legalaid.gov.ua.Можна зателефонувати та проконсультуватися у фахових юристів, як поводитися, щоб бути в безпеці: 0 800 213 103. Номер працює цілодобово — безкоштовно в межах України.

Про алгоритми реагування в ситуації кібербулінгу, відповідальність за його вчинення і приховування

Про алгоритми реагування в ситуації кібербулінгу, відповідальність за його вчинення і приховування розповіла Лариса Гретченко,керівник Центру «Адвокат дитини» ВША НААУ, заступник Голови Комітету з сімейного права НААУ.

Кібербулінг— широко вживаний термін в суспільстві та законодавчо не достатньо унормований. Поняття “булінг” та “кібербулінг” не є тотожними. Законодавчо закріплена правова конструкція булінгу допускає розпізнавання явища кібербулінгу через спосіб вчинення цькування у різних формах і проявах (психологічному, фізичному, економічному, сексуальному насильстві) із застосуванням засобів електронних комунікацій.

Найбільш поширені прояви онлайн — цькування в освітньому процесі:

  • відеозйомка на телефон з подальшим поширенням в Інтернет;
  • зйомка та монтаж відеоматеріалу з подальшим поширенням в мережі, використання фіктивного ім'я;
  • поширення образливих, інтимних фото;
  • вчинення насильства та запис відеоролика, поширення в групах;
  • домагання через смс — повідомлення, телефонні дзвінки;
  • неетичні коментарі під публікаціями, нецензурні висловлювання, образливі повідомлення в групах;
  • наявність фото-, відео- та аудіоматеріалів фізичних або психологічних знущань, сексуального (інтимного) змісту.

У випадку виявлення онлайн — булінгу чи підозри на його вчинення, звернення до суб'єктів реагування здійснюється на підставі:

  • Закон України«Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» від 18.12.2018 р. № 2657-VIII
  • Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 р. № 2145-VIII (пункт 3-1 статті 1)
  • Стаття 173-4 Кодексу України про адміністративні правопорушення
  • Національна стратегія розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у новій українській школі, схвалена Указом Президента України від 25.05.2020 р. № 195/2020

Повідомлення закладу освіти про онлайн — булінг здійснюється згідно Порядку реагування на випадки булінгу (цькування), затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України від 28.12.2019 за N 1646, зареєстрований в Мінюсті України 03.02.2020 р. за N 111/34394,

Важливо відзначити, що :

  • Регламент подання заяв або повідомлень про випадки булінгу (цькування) в закладі освіти, закріплений в розділі ІІ Порядку № 1646, обумовлює можливість всіх учасників освітнього процесу (здобувачів освіти, їх батьків, педагогічних працівників, інших залучених осіб) повідомити про випадок булінгу (цькування) керівника закладу освіти або інших суб’єктів реагування на випадки булінгу (цькування) в закладах освіти.
  • Заявник самостійно, на власний розсуд, має право обрати суб’єкта реагування на випадки булінгу (цькування) в закладах освіти.
  • Порядком №1646 не обумовлено процедуру оскарження учасником освітнього процесу рішення комісії з розгляду випадку булінгу (цькування) в разі незгоди заявника з висновками, встановленими обставинами та/або рекомендаціями за результатом проведеної перевірки.

Нормативно — правові акти, що слугують підставою звернення до поліції в ситуації кібербулінгу:

  • Інструкція з організації реагування на заяви і повідомлення про кримінальні, адміністративні правопорушення або події та оперативного інформування в органах (підрозділах) Національної поліції України, затверджена наказом МВС України від 27.04.2020 № 357, зареєстровано в Мінюсті України 15.05.2020 р. за № 443/34726.
  • Протокол про адміністративне правопорушення за виявленим випадком булінгу складається відповідно до вимог Інструкції з оформлення матеріалів про адміністративні правопорушення в органах поліції, затвердженої наказом МВС України 06.11.2015 № 1376, зареєстровано в Мінюсті України 01.12.2015 р. за №1496/27941.
  • Особливості організації роботи, завдання та повноваження підрозділів ювенальної превенції Національної поліції України визначено Інструкцією, затвердженою наказом МВС України від 19.12.2017 р. № 1044, зареєстровано в Мінюсті України 07.06.2018 р. за №686/32138.

Види юридичної відповідальності за вчинення онлайн — цькування в закладі освіти:

  • Накладення адміністративних стягнень в порядку застосування ст. 173 — 4 КУпАП, (нерідко, помилково за ст. 184 КУпАП)
  • Цивільно — правова відповідальність у виді відшкодування матеріальної та моральної шкоди, завданої потерпілому, а також захист честі, гідності, ділової репутації (спростування недостовірної інформації)
  • Дисциплінарна відповідальність учасників освітнього процесу згідно поведінкових статутів, правил поведінки здобувачів освіти в закладі освіти, правил внутрішнього трудового розпорядку.
  • Приховування випадку булінгу має наслідком персональну відповідальність керівника закладу освіти згідно ч. 5 ст. 173-4 КУпАП.

Пропонуємо Вам переглянути серію відеороликів: "БЕЗПЕЧНА ШКОЛА - НІК ВУЙЧИЧ (ВІДЕО)"

У рамках тижня протидії булінгу проводяться просвітницькі заходи, спрямовані на інформування учасників освітнього процесу про булінг, його види та форми прояву, запровадження адміністративної відповідальності за вчинення булінгу (цькування) і способи протидії явища булінгу.
/Files/images/psihol/photo_2022-09-23_16-16-54.jpg /Files/images/psihol/photo_2022-09-23_16-17-02.jpg


Психологічною сліжбою КЗ "ВИСОЧАНСЬКИЙ ЛІЦЕЙ № 2" було створено відеоролик на тему "Про кібербулінг для дітей", на основі матеріалів UNICEF. Посилання на відеоролик -https://fb.watch/94DK-MJGhp/

Рекомендації UNICEF Ukraine з протидії булінгу

Як зупинити булінг: поради для батьків

/Files/images/psihol/maxresdefault.jpg

Як запобігти булінгу: поради для свідків

/Files/images/psihol/maxresdefault (2).jpg

Як боротися з булінгом: поради для дітей


/Files/images/psihol/maxresdefault (1).jpg

Про кібербулінг для підлітків

Освітній серіал за участі Анни Трінчер та Насті Каменських

За даними опитування, проведеногоЮНІСЕФ, кожет третій підлітокв Україні ставав жертвою онлайн-булінгу, а кожен п'ятий був змушений пропускати через це шкільні заняття. Під час пандемії COVID-19 підлітки почали ще більше часу проводити онлайн і стали ще більш вразливими для негативного впливу кібербулінгу.

ЮНІСЕФ прагне допомогти подолати насильство та забезпечити умови, у яких учні почувалися б безпечно у школі та поза школою, у тому числі були б захищеними онлайн.

Переглянувши 4 короткі відео, ви дізнаєтесь, як виглядає кібербулінг, які причини та потенційні наслідки кібербулінгу, як припинити кібербулінг і що робити, якщо хтось із друзів став жертвою кібербулінгу.

Участь в освітньому серіалі взяли українська суперстар NK | Настя Каменських і співачка, акторка та ютуб-влогерка Анна Трінчер. Проєкт створено Міністерством цифрової трансформації України за підтримки ЮНІСЕФ в Україні та втілено студією онлайн-освіти EdEra.

Кібербулінг – що це та як це зупинити?

/Files/images/psihol/eac7d76-kiberbuling-1.jpg

10 фактів, які підлітки хочуть знати про кібербулінг

Кібербулінг – це булінг із застосуванням цифрових технологій. Він може відбуватися в соціальних мережах, платформах обміну повідомленнями (месенджерах), ігрових платформах та мобільних телефонах. Це неодноразова поведінка, спрямована на залякування, провокування гніву чи приниження тих, проти кого він спрямований. Приклади включають:

  • поширення брехні про когось або розміщення фотографій, які компрометують когось, у соціальних мережах;
  • надсилання повідомлень або погроз, які ображають когось або можуть завдати комусь шкоди, через платформи обміну повідомленнями;
  • видання себе за когось іншого/іншу і надсилання повідомлень іншим людям від його/її імені.

Особистий булінг та кібербулінг часто пов’язані між собою. Але кібербулінг залишає цифровий слід – записи, який може слугувати доказами, що дозволять зупинити цькування.

Організації з протидії булінгу

UNICEF-інформування батьків та дітей про булінг та протидія йому

Благодійний фонд "Kiddo"-протидія булінгу

Громадська організація "Студена"-недискримінаційне навчання

Український інститут дослідження екстремізму-дитяче насилля

ЖІНОЧИЙ КОНСОРЦІУМ УКРАЇНИ- попередження та подолання насильства в дитячому середовищі

Український фонд "Благополуччя дітей"- вчить дитину захищати себе

Міжнародний жіночий правозахисний центр "Ла Страда-Україна"-протидія насильству в сім'ї та школі

StopSexting- захист дітей від сексуального насилля в інтернеті

Docudays UA-кампанія проти кібербулінгу

Гра-конструктор Stopbullying

Мільтфільм. Кібербулінг. Як я перестала бути жертвою https://youtu.be/2GQdfpdfvZA

Порядок реагування на випадки булінгу

/Files/images/psihol/1.png/Files/images/psihol/2.png

Анонімне опитування учнів, їхніх батьків, педагогів і керівників закладів освіти щодо питань, пов’язаних із проблемами розповсюдження насильства та булінгу (цькування) у дитячому середовищі

- https://forms.gle/buoWGu8wy9TSX9jw9 ‒ анкета для учнів;

- https://forms.gle/LsgPs4rnUGiKmPEn7 ‒ анкета для батьків;

- https://forms.gle/JJar7gjS4LmyhJzB9 ‒ анкета для директорів закладів освіти;

- https://forms.gle/3es5rH41pXg5rpgCA ‒ анкета для педагогічних працівників.

Перелік документів щодо запобігання булінгу

1. Правила поведінки здобувачів освіти в закладі загальної середньої освіти - файл

2. Порядок подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування) в закладі загальної середньої освіти - файл

3. Порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) в закладі загальної середньої освіти та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування) - файл


Протидія булінгу

Булінґ (від англ. bully – хуліган, задирака, грубіян, «to bully» — задиратися, знущатися) – тривалий процес свідомого жорстокого ставлення, агресивної поведінки, щоб заподіяти шкоду, викликати страх, тривогу або ж створити негативне середовище для людини.

Прикметною ознакою булінґу є довготривале «відторгнення» дитини її соціальним оточенням.

Жертви й ініціатори булінгу

Найчастіше цькування ініціюють надміру агресивні діти, які люблять домінувати, тобто бути «головними». Їх не турбують почуття і переживання інших людей, вони прагнуть бути в центрі уваги, контролювати все навколо. Принижуючи інших, вони підвищують власну значущість. Нерідко це відбувається через глибокі психологічні комплекси кривдників. Можливо, вони самі переживали приниження або копіюють ті агресивні й образливі моделі поведінки, які є у їхніх сім'ях.

Зазвичай об'єктом знущань (жертвою) булінґу вибирають тих, у кого є дещо відмінне від однолітків. Відмінність може бути будь-якою: особливості зовнішності; манера спілкування, поведінки; незвичайне захоплення; соціальний статус, національність, релігійна належність. Найчастіше жертвами булінґу стають діти, які мають:

фізичні вади – носять окуляри, погано чують, мають порушення опорно- рухового апарату, фізично слабкі;

особливості поведінки – замкнуті чи імпульсивні, невпевнені, тривожні;

особливості зовнішності – руде волосся, веснянки, відстовбурчені вуха, незвичну форму голови, надмірну худорлявість чи повноту;

недостатньо розвинені соціальні навички: часто не мають жодного близького друга, краще спілкуються з дорослими ніж з однолітками;

страх перед школою: неуспішність у навчанні часто формує у дітей негативне ставлення до школи, страх відвідування певних предметів, що сприймається навколишніми як підвищена тривожність, невпевненість, провокуючи агресію;

відсутність досвіду життя в колективі (так звані «домашні» діти);

деякі захворювання: заїкання, дислалія (порушення мовлення), дисграфія (порушення письма), дислексія (порушення читання);

знижений рівень інтелекту, труднощі у навчанні;

високий інтелект, обдарованість, видатні досягнення;

слабо розвинені гігієнічні навички (неохайні, носять брудні речі, мають неприємний запах).

Форми та види булінґу

Людину, яку вибрали жертвою і яка не може постояти за себе, намагаються принизити, залякати, ізолювати від інших різними способами. Найпоширенішими формами булінґу є:

словесні образи, глузування, обзивання, погрози;

образливі жести або дії, наприклад, плювки;

залякування за допомогою слів, загрозливих інтонацій, щоб змусити жертву щось зробити чи не зробити;

ігнорування, відмова від спілкування, виключення із гри, бойкот;

вимагання грошей, їжі, речей, умисного пошкодження особистого майна жертви.

фізичне насилля (удари, щипки, штовхання, підніжки, викручування рук, будь-які інші дії, які заподіюють біль і навіть тілесні ушкодження);

приниження за допомогою мобільних телефонів та інтернету (СМС-повідомлення, електронні листи, образливі репліки і коментарі у чатах і т.д.), поширення чуток і пліток.

Види булінґу можна об’єднати у групи словесного (вербального), фізичного, соціального (емоційного) й електронного (кібербулінґ) знущання, які часто поєднуються для більш сильного впливу.

Наслідки шкільного насилля

Жертви булінґу переживають важкі емоції – почуття приниження і сором, страх, розпач і злість. Булінґ вкрай негативно впливає на соціалізацію жертви, спричиняючи:

неадекватне сприймання себе – занижену самооцінку, комплекс неповноцінності, беззахисність;

негативне сприймання однолітків – відсторонення від спілкування, самотність, часті прогули у школі;

неадекватне сприймання реальності – підвищену тривожність, різноманітні фобії, неврози;

девіантну поведінку – схильність до правопорушень, суїцидальні наміри, формування алкогольної, тютюнової чи наркотичної залежності.

Як реагувати на цькування

Молодші школярі мають неодмінно звертатися по допомогу до дорослих — учителів і батьків. Допомога дорослих дуже потрібна і в будь-якому іншому віці, особливо якщо дії кривдників можуть завдати серйозної шкоди фізичному та психічному здоров'ю.

Старші діти, підлітки можуть спробувати самостійно впоратись із деякими ситуаціями. Психологами було розроблено кілька порад для них.

Як впоратися з ситуацією самостійно

Ігноруйте кривдника. Якщо є можливість, намагайтесь уникнути сварки, зробіть вигляд, що вам байдуже і йдіть геть. Така поведінка не свідчить про боягузтво, адже, навпаки, іноді зробити це набагато складніше, ніж дати волю емоціям.

Якщо ситуація не дозволяє вам піти, зберігаючи самовладання, використайте гумор. Цим ви можете спантеличити кривдника/кривдників, відволікти його/їх від наміру дошкулити вам.

Стримуйте гнів і злість. Адже це саме те, чого домагається кривдник. Говоріть спокійно і впевнено, покажіть силу духу.

Не вступайте в бійку. Кривдник тільки й чекає приводу, щоб застосувати силу. Що агресивніше ви реагуєте, то більше шансів опинитися в загрозливій для вашої безпеки і здоров'я ситуації.

Не соромтеся обговорювати такі загрозливі ситуації з людьми, яким ви довіряєте. Це допоможе вибудувати правильну лінію поведінки і припинити насилля.

Що можуть зробити батьки

Проте якщо дитина все-таки підтвердила в розмові, що вона стала жертвою булінґу, то скажіть їй:

Я тобі вірю (це допоможе дитині зрозуміти, що Ви повністю на її боці).

Мені шкода, що з тобою це сталося (це допоможе дитині зрозуміти, що Ви переживаєте за неї і співчуваєте їй).

Це не твоя провина (це допоможе дитині зрозуміти, що її не звинувачують у тому, що сталося).

Таке може трапитися з кожним (це допоможе дитині зрозуміти, що вона не самотня: багатьом її одноліткам доводиться переживати залякування та агресію в той чи той момент свого життя).

Добре, що ти сказав мені про це (це допоможе дитині зрозуміти, що вона правильно вчинила, звернувшись по допомогу).

Я люблю тебе і намагатимуся зробити так, щоб тобі більше не загрожувала небезпека (це допоможе дитині з надією подивитись у майбутнє та відчути захист).

Не залишайте цю ситуацію без уваги. Якщо дитина не вирішила її самостійно, зверніться до класного керівника, а в разі його/її неспроможності владнати ситуацію, до завуча або директора школи. Найкраще написати і зареєструвати офіційну заяву, адже керівництво навчального закладу несе особисту відповідальність за створення безпечного і комфортного середовища для кожної дитини.

Якщо вчителі та адміністрація не розв’язали проблему, не варто зволікати із написанням відповідної заяви до поліції.

Що можуть зробити вчителі

У школі вирішальна роль у боротьбі з булінґом належить учителям. Проте впоратися з цією проблемою вони можуть тільки за підтримки керівництва школи, батьків, представників місцевих органів влади та громадських організацій. Для успішної боротьби з насильством у школі:

Усі члени шкільної спільноти мають дійти єдиної думки, що насильство, цькування, дискримінація за будь-якою ознакою, сексуальні домагання і нетерпимість у школі є неприйнятними.

Кожен має знати про те, в яких формах може виявлятися насильство й цькування і як від нього страждають люди. Вивчення прав людини і виховання в дусі миру має бути включено до шкільної програми.

Спільно з учнями мають бути вироблені правила поведінки у класі, а потім загальношкільні правила. Правила мають бути складені в позитивному ключі «як треба», а не як «не треба» поводитися. Правила мають бути зрозумілими, точними і короткими.

Дисциплінарні заходи повинні мати виховний, а не каральний характер. Осуд, зауваження, догана мають бути спрямовані на вчинок учня і його можливі наслідки, а не на особистість порушника правил.

Жоден випадок насильства або цькування і жодну скаргу не можна залишати без уваги. Учням важливо пояснити, що будь-які насильницькі дії, образливі слова є неприпустимими. Реакція має бути негайною (зупинити бійку, припинити знущання) та більш суворою при повторних випадках агресії.

Аналізуючи ситуацію, треба з’ясувати, що трапилося, вислухати обидві сторони, підтримати потерпілого й обов'язково поговорити із кривдником, щоб зрозуміти, чому він або вона так вчинили, що можна зробити, щоб таке не повторилося. До такої розмови варто залучити шкільного психолога.

Залежно від тяжкості вчинку можна пересадити учнів, запропонувати вибачитися, написати записку батькам або викликати їх, позбавити учня можливості брати участь у позакласному заході.

Учням треба пояснити, що навіть пасивне спостереження за знущаннями і бійкою надихає кривдника продовжувати свої дії. Свідки події повинні захистити жертву насильства і , якщо треба, покликати на допомогу дорослих.

Потрібно запровадити механізми повідомлення про випадки насильства, щоб учні не боялися цього робити. Ці механізми повинні забезпечувати учням підтримку і конфіденційність, бути тактовними.

Для успішного попередження та протидії насильству треба проводити заняття з навчання навичок ефективного спілкування та мирного розв’язання конфліктів.

Стоп булінг!

В КОМУНАЛЬНОМУ ЗАКЛАДІ "ВИСОЧАНСЬКИЙ ЛІЦЕЙ №2 ВИСОЧАНСЬКОЇ СЕЛИЩНОЇ РАДИ ХАРКІВСЬКОГО РАЙОНУ ХАРКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ"

у квітні 2020 року було проведено моніторинг безпечності та комфортності закладу освіти. В заході було використано методи опитування, анкетування, тестові бесіди, структуроване спостереження за учасниками освітнього процесу. Такого роду робота надзвичайно сприяє згуртуванню шкільної спільноти щодо запобігання та протидії булінгу.

/Files/images/bulng/20190422_112655.jpg

Кiлькiсть переглядiв: 2243