/Files/images/Булінг (1).jpg

Перелік документів щодо запобігання булінгу

1. Правила поведінки здобувачів освіти в закладі загальної середньої освіти -файл

2. Порядок подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування) в закладі загальної середньої освіти -файл

3. Порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) в закладі загальної середньої освіти та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування) -файл

План заходів щодо запобігання та протидії
булінгу (цькуванню) на 2024 рік

№ з/п Вид роботи Цільова аудиторія Термін виконання Відповідальний Відмітка про виконання
1. Онлайн-засідання Ради з профілактики злочинності серед молоді з розгляду випадків булінгу (цькування) Батьки, вчителі 02.02.2024 Заступник директора з НВР
2.

Розгляд питання з протидії булінгу (цькуванню) у разі випадку серед учасників освітнього процесу (онлайн та офлайн) на батьківських зборах, консультаціях, засіданнях МО та заняттях «Консультаційного центру з підвищення батьківської компетентності»:

«Булінг. Якщо ваша дитина стала жертвою булінгу»;

«Небезпеки в Інтернеті для дітей»

Батьки Лютий, вересень, грудень Класні керівники; практичний психолог; соціальний педагог
3.

Онлайн міні-тренінг «Як навчити дітей безпечної поведінки в Інтернеті»

2-4 кл. Січень-лютий Класні керівники
4. Онлайн бесіда «Віртуальний терор: тролінг і кібербулінг» 6-8 кл Квітень Класні керівники; практичний психолог; соціальний педагог
5. Просвітницько-профілактичні заходи з учнями «Що таке булінг?» . 1-11 кл. Вересень Класні керівники; практичний психолог; соціальний педагог
6. Години спілкування на тему: - «Вчимося відповідальному та конструктивному спілкуванню»; - «Моя реакція на образи в Інтернеті»; - «Кібербулінг - загроза ХХІ століття». 1-4 кл 5-7 кл. 8-11 кл. Жовтень Класні керівники; практичний психолог; соціальний педагог
7. Щорічна акція «16 днів проти насильства» 1-11 кл. 25.11-10.12.2024 Заступник директора з НВР; педагог-організатор; класні керівники; практичний психолог; соціальний педагог
8. Перегляд відеороликів: - «Нік Вуйніч про булінг у школі»; - «Булінг у школі: хто провокатор і як йому протистояти?» 1-11 кл. Протягом року Заступник директора школи з НВР; практичний психолог; соціальний педагог
9. Просвітницькі онлайн-бесіди «Духовний світ людини у вік цифровізації» 5-11 кл. Протягом року Практичний психолог; соціальний педагог

Освітній серіал «Про кібербулінг для підлітків»

Міністерство цифрової трансформації України за підтримки ЮНІСЕФ запустило новий освітній серіал «Про кібербулінг для підлітків».

Завдяки цьому партнерському курсу підлітки дізнаються про причини та потенційні наслідки кібербулінгу і навчаться протистояти хейту та тролінгу, образливим коментарям, зможуть допомогти своїм друзям, які стали жертвами кібербулінгу.

Організатори проекту підкреслюють, що це допоможе припинити кібербулінг, зупинити цькування у підлітковому середовищі.

Участь в освітньому серіалі взяли українська суперстар NK | Настя Каменських і співачка, акторка та блогерка Анна Трінчер.

Серіал складається з 4 серій тривалістю 4-5 хвилин.

Безкоштовно переглянути всі серії можна на платформі Дія. Цифрова освіта.

Порядок реагування на випадки булінгу

/Files/images/psihol/1.png/Files/images/psihol/2.png

/Files/images/bulng/Тел._гаряч._ліній.jpg

/Files/images/bulng/YAk-protystoyaty-bulingu-Minyust-rozrobyv-postery-dlya-batkiv-1.jpg

/Files/images/bulng/YAk-protystoyaty-bulingu-Minyust-rozrobyv-postery-dlya-batkiv-2.jpg

/Files/images/bulng/поради батькам.png

Психологічною сліжбою КЗ "ВИСОЧАНСЬКИЙ ЛІЦЕЙ № 2" було створено відеоролик на тему "Про кібербулінг для дітей", на основі матеріалів UNICEF. Посилання на відеоролик -https://fb.watch/94DK-MJGhp/



/Files/images/psihol/400141878.png

Рекомендації UNICEF Ukraine з протидії булінгу

Як зупинити булінг: поради для батьків

/Files/images/psihol/maxresdefault.jpg

Як запобігти булінгу: поради для свідків

/Files/images/psihol/maxresdefault (2).jpg

Як боротися з булінгом: поради для дітей

/Files/images/psihol/maxresdefault (1).jpg

Кібербулінг – що це та як це зупинити?

/Files/images/psihol/eac7d76-kiberbuling-1.jpg

10 фактів, які підлітки хочуть знати про кібербулінг

Кібербулінг – це булінг із застосуванням цифрових технологій. Він може відбуватися в соціальних мережах, платформах обміну повідомленнями (месенджерах), ігрових платформах та мобільних телефонах. Це неодноразова поведінка, спрямована на залякування, провокування гніву чи приниження тих, проти кого він спрямований. Приклади включають:

  • поширення брехні про когось або розміщення фотографій, які компрометують когось, у соціальних мережах;
  • надсилання повідомлень або погроз, які ображають когось або можуть завдати комусь шкоди, через платформи обміну повідомленнями;
  • видання себе за когось іншого/іншу і надсилання повідомлень іншим людям від його/її імені.

Особистий булінг та кібербулінг часто пов’язані між собою. Але кібербулінг залишає цифровий слід – записи, який може слугувати доказами, що дозволять зупинити цькування.

Анонімне опитування учнів, їхніх батьків, педагогів і керівників закладів освіти щодо питань, пов’язаних із проблемами розповсюдження насильства та булінгу (цькування) у дитячому середовищі

- https://forms.gle/buoWGu8wy9TSX9jw9 ‒ анкета для учнів;

- https://forms.gle/LsgPs4rnUGiKmPEn7 ‒ анкета для батьків;

- https://forms.gle/JJar7gjS4LmyhJzB9 ‒ анкета для директорів закладів освіти;

- https://forms.gle/3es5rH41pXg5rpgCA ‒ анкета для педагогічних працівників.

Перелік документів щодо запобігання булінгу

1. Правила поведінки здобувачів освіти в закладі загальної середньої освіти - файл

2. Порядок подання та розгляду (з дотриманням конфіденційності) заяв про випадки булінгу (цькування) в закладі загальної середньої освіти - файл

3. Порядок реагування на доведені випадки булінгу (цькування) в закладі загальної середньої освіти та відповідальність осіб, причетних до булінгу (цькування) - файл

Організації з протидії булінгу

UNICEF-інформування батьків та дітей про булінг та протидія йому

Благодійний фонд "Kiddo"-протидія булінгу

Громадська організація "Студена"-недискримінаційне навчання

Український інститут дослідження екстремізму-дитяче насилля

ЖІНОЧИЙ КОНСОРЦІУМ УКРАЇНИ- попередження та подолання насильства в дитячому середовищі

Український фонд "Благополуччя дітей"- вчить дитину захищати себе

Міжнародний жіночий правозахисний центр "Ла Страда-Україна"-протидія насильству в сім'ї та школі

StopSexting- захист дітей від сексуального насилля в інтернеті

Docudays UA-кампанія проти кібербулінгу

Гра-конструктор Stopbullying

Мультфільм. Кібербулінг. Як я перестала бути жертвою https://youtu.be/2GQdfpdfvZA

Профілактика булінгу

Основні види шкільного булінгу та як йому протидіяти

Булінг (знущання, цькування, залякування) - це зарозуміла, образлива поведінка, пов'язана з дисбалансом влади, авторитету або сили. Булінг проявляється у багатьох формах - існують вербальна, фізична, соціальна форми булінгу, а також кіберзалякування (кібербулінг). Хоча школи багато роблять для того, щоб займатися профілактикою знущання і своєчасно справлятися з ними, батьки як і раніше краще за інших можуть навчити дітей запобігати і зупиняти прояви такої поведінки. Далі представлені поради, як потрібно справлятися з чотирма найбільш поширеними видами булінга.

1. Вербальний (словесний) булінг

Що це таке: це словесне знущання або залякування за допомогою жорстоких слів, яке включає в себе постійні образи, погрози і неповажні коментарі про будь-кого (про зовнішній вигляд, релігію, етнічну приналежність, інвалідність, особливості стилю одягу, т. і. ).
Приклад: одна дитина каже іншій дитині: «Ти дуже жирний, прямо як твоя мама».
Характерні ознаки: діти, які зазнали вербального булінгу, часто замикаються в собі, стають вередливими або мають проблеми з апетитом. Вони можуть розповісти вам про образливі слова, які хтось вимовив на їх адресу, і запитати вас про те, чи правда це.
Що необхідно робити:
По-перше, вчіть своїх дітей поваги. За допомогою власної моделі поведінки зміцнюйте їх в думці про те, що кожен заслуговує доброго ставлення, - дякуйте вчителям, хваліть друзів, проявляйте добре ставлення до працівників магазинів. Розвивайте самоповагу дітей і вчіть їх цінувати свої сильні сторони. Найкращий захист, який можуть запропонувати батьки, - це зміцнення почуття власної гідності і незалежності своєї дитини і його готовності вжити заходів у разі потреби. Обговорюйте і практикуйте безпечні, конструктивні способи реагування вашої дитини на слова і дії хулігана. Разом придумуйте основні фрази, які дитина може сказати своєму кривдникові твердим, але не ворожим тоном, наприклад: «Твої слова неприємні», «Дай мені спокій» або «Відчепися».

2. Фізичний булінг
Що це таке: фізичне залякування або булінг за допомогою агресивного фізичного залякування полягає у багаторазово повторюваних ударах, стусанах, підніжках, блокуванні, поштовхах і дотиках небажаним і неналежним чином.
Приклад: з дитини привселюдно стягують штани на дитячому майданчику.
Характерні ознаки: коли це відбувається, багато дітей не розповідають своїм батькам про інцидент, тому необхідно стежити за можливими попереджувальними сигналами і непрямими ознаками, такими як незрозумілі порізи, подряпини, забої, синці, відсутній або порваний одяг, часті скарги на головний біль і біль в животі.
Що необхідно робити:
якщо ви підозрюєте, що вашу дитини піддають фізичному насильству, почніть випадкову розмову - запитайте, як справи в школі, що відбувалося під час обіду або на перерві, по дорозі додому. На основі отриманих відповідей з'ясуйте у дитини, вів хтось себе образливо щодо неї. Намагайтеся стримувати емоції. Підкресліть важливість відкритого, постійного зв'язку дитини з вами, вчителями або шкільним психологом. Документуйте дати і час інцидентів, пов'язаних зі знущаннями, відповідну реакцію залучених осіб та дії, які були зроблені.

Не звертайтесь до батьків хулігана (хуліганів), щоб вирішити проблему самостійно. Якщо фізичне насильство над вашою дитиною триває і вам потрібна додаткова допомога за межами школи, зверніться в місцеві правоохоронні органи. Існують закони про боротьбу з залякуванням і домаганнями, які передбачають оперативні коригуючі дії.

3. Соціальний булінг
Що це таке: соціальне залякування або булінг із застосуванням тактики ізоляції припускає, що когось навмисно не допускають до участі в роботі групи, будь це трапеза за обіднім столом, гра, заняття спортом або ж громадська діяльність.
Приклад: група дівчаток в танцювальному класі обговорює вечірку у вихідні та обмінюється фотографіями, не звертаючи при цьому ніякої уваги на одну дівчинку, яку діти вирішили не запрошувати, вдаючи, що її не існує.
Характерні ознаки: стежте за змінами настрою своєї дитини, її небажанням підтримувати участь в компанії однолітків, і більшим, ніж зазвичай, прагненням до самотності. Дівчата частіше, ніж хлопчики, відчувають соціальну ізоляцію, невербальне або емоційне залякування. Душевний біль від такого виду булінгу може бути таким же сильним, як від фізичного насильства, і тривати набагато довше.
Що необхідно робити:
використовуйте вечірній час, щоб поговорити з дітьми про те, як пройшов їх день. Допомагайте їм у всьому шукати позитивні моменти, звертайте увагу на хороші якості дітей і переконайтеся, що вони знають, що є люди, які їх люблять і завжди готові подбати про них. Зосередьтеся на розвитку їх талантів та інтересів до музики, мистецтва, спорту, читання і позашкільних заходах, щоб ваші діти могли будувати взаємини поза школою.

4. Кіберзалякування
Що це таке: кібербулінг полягає в звинуваченні когось з використанням образливих слів, брехні і неправдивих чуток за допомогою електронної пошти, текстових повідомлень і повідомлень в соціальних мережах.
Приклад: хтось розміщує в соціальних мережах наступний текст: «Петро повний невдаха. Чому хтось взагалі з ним спілкується ?! Він же гей».
Характерні ознаки: стежте за тим, чи проводить ваша дитина більше часу в Інтернеті, спілкуючись в соціальних мережах, чи буває при цьому сумна і тривожна. Навіть якщо вона читає неприємні повідомлення на своєму комп'ютері, в телефоні або планшеті, це може бути її єдиним способом соціалізації. Також звертайте увагу, чи є у дитини проблеми зі сном, чи просить вона залишитися вдома і не ходити до школи, або відмовляється від улюблених занять.
Що необхідно робити:
повідомлення образливого характеру можуть поширюватися анонімно і швидко, що призводить до цілодобового кіберзалякування, тому спочатку встановіть домашні правила користування Інтернетом.

Будьте в курсі популярних і потенційно образливих сайтів, додатків і цифрових пристроїв, перш ніж ваша дитина почне використовувати їх. Дайте дитині знати, що ви маєте намір відстежувати її діяльність в Інтернеті. Скажіть їй про те, що, якщо вона піддається кіберзалякуванню, вона не повинна втягуватися, реагувати або провокувати кривдника. Замість цього йому необхідно повідомити про це вам, щоб ви змогли роздрукувати провокаційні повідомлення, включаючи дати і час їх отримання.

Повідомте про кіберзалякування в школу та Інтернет-провайдеру. Якщо кібербулінг загострюється і містить загрози і повідомлення явного сексуального характеру, зв'яжіться з правоохоронними органами.

Якщо дитина повідомляє вам про те, що вона або ще хтось піддається булінгу підтримайте її, похваліть дитину за те, що вона набралася сміливості і розповіла вам про це, і зберіть інформацію (при цьому не варто сердитися і звинувачувати саму дитину). Підкресліть різницю між доносом з метою просто неприємність дошкулити комусь і відвертою розмовою з дорослою людиною, яка може допомогти. Завжди вживайте заходів проти булінгу, особливо якщо насильство приймає важкі форми або постійний характер, зв'яжіться з учителем або директором школи вашої дитини, щоб контролювати ситуацію до тих пір, поки вона не вирішиться.

Як реагувати на цькування

Як молодші школярі так і старшокласники мають неодмінно звертатися за допомогою до дорослих – учителів і батьків. Допомога дорослих дуже потрібна особливо якщо дії кривдників можуть завдати серйозної шкоди фізичному та психічному здоров'ю.

Підлітки часто намагаються самостійно впоратись із деякими ситуаціями. Психологами було розроблено такі поради для них.

Як впоратися з ситуацією самостійно

· Ігноруйте кривдника. Якщо є можливість, намагайтесь уникнути сварки, зробіть вигляд, що вам байдуже і йдіть геть. Така поведінка не свідчить про боягузтво, адже, навпаки, іноді зробити це набагато складніше, ніж дати волю емоціям.

· Якщо ситуація не дозволяє вам піти, зберігаючи спокій, використайте гумор. Цим ви зможете спантеличити кривдника/кривдників, відволікти його/їх від наміру дошкулити вам.

· Стримуйте гнів і злість. Адже це саме те, чого домагається кривдник. Говоріть спокійно і впевнено, покажіть силу духу.

· Не вступайте в бійку. Кривдник тільки й чекає приводу, щоб застосувати силу. Чим агресивніше ви реагуєте, тим більше шансів опинитися у загрозливій для вашої безпеки і здоров'я ситуації.

· Не соромтеся обговорювати такі загрозливі ситуації з людьми, яким ви довіряєте. Це допоможе вибудувати правильну лінію поведінки і припинити насилля.

Що можуть зробити батьки

Багато учнів соромляться розповідати дорослим, що вони є жертвами булінгу. Якщо дитина все-таки підтвердила в розмові, що вона стала жертвою булінгу, то скажіть їй:

· Я тобі вірю (це допоможе дитині зрозуміти, що Ви повністю на її боці).

· Мені шкода, що з тобою це сталося (це допоможе дитині зрозуміти, що Ви переживаєте за неї і співчуваєте їй).

· Це не твоя провина (це допоможе дитині зрозуміти, що її не звинувачують у тому, що сталося).

· Таке може трапитися з кожним (це допоможе дитині зрозуміти, що вона не самотня: багатьом її одноліткам доводиться переживати залякування та агресію в певний момент свого життя).

· Добре, що ти сказав мені про це (це допоможе дитині зрозуміти, що вона правильно вчинила, звернувшись за допомогою).

· Я люблю тебе і намагатимуся зробити так, щоб тобі більше не загрожувала небезпека (це допоможе дитині з надією подивитись у майбутнє та відчути захист).

Не залишайте цю ситуацію без уваги. Якщо дитина не вирішила її самостійно, зверніться до класного керівника, а в разі його/її неспроможності владнати ситуацію, до завуча або директора школи. Найкраще написати і зареєструвати офіційну заяву, адже керівництво навчального закладу несе особисту відповідальність за створення безпечного і комфортного середовища для кожної дитини.

Якщо вчителі та адміністрація не розв’язали проблему, не варто зволікати із написанням відповідної заяви до поліції.

Що можуть зробити педагогічні працівники:

У закладі освіти вирішальна роль у боротьбі з булінгом належить педагогічним працівникам. Проте впоратися з цією проблемою вони зможуть тільки за підтримки керівництва школи, батьків, представників місцевих органів влади та громадських організацій. Для успішної боротьби з насильством у закладі освіти:

· усі члени шкільної спільноти мають дійти єдиної думки, що насильство, цькування, дискримінація за будь-якою ознакою, сексуальні домагання і нетерпимість у закладі освіти є неприйнятними;

· кожен має знати про те, в яких формах може виявлятися насильство й цькування і як від нього страждають люди. Вивчення прав людини і виховання миролюбства має бути включено до шкільної програми;

· спільно з учнями мають бути вироблені правила поведінки у класі, а потім загальношкільні правила, складені в позитивному ключі «як треба», а не як «не треба» поводитися. Правила мають бути зрозумілими, точними і короткими;

· дисциплінарні заходи повинні мати виховний, а не каральний характер. Осуд, зауваження, догана мають бути спрямовані на вчинок учня і його можливі наслідки, а не на особистість порушника правил;

· жоден випадок насильства або цькування і жодну скаргу не можна залишати без уваги. Учням важливо пояснити, що будь-які насильницькі дії, образливі слова є недопустимими. Реакція має бути негайною (зупинити бійку, припинити знущання) та більш суворою у разі повторних випадків агресії;

· аналізуючи ситуацію, треба з’ясувати, що трапилося, вислухати обидві сторони, підтримати потерпілого й обов'язково поговорити із кривдником, щоб зрозуміти, чому він або вона так вчинили, що можна зробити, щоб таке не повторилося. До такої розмови варто залучити шкільного психолога;

· залежно від тяжкості вчинку можна пересадити учнів, запропонувати вибачитися, написати записку батькам або викликати їх, позбавити учня можливості брати участь у позакласному заході; · учням треба пояснити, що навіть пасивне спостереження за знущанням і бійкою надихає кривдника продовжувати свої дії. Свідки події повинні захистити жертву насильства і, якщо треба, покликати на допомогу дорослих;

· потрібно запровадити механізми повідомлення про випадки насильства. Ці механізми мають забезпечувати учням підтримку і конфіденційність, бути тактовними;

· для успішного запобігання та протидії насильству треба проводити заняття з навчання навичок ефективного спілкування та мирного розв’язання конфліктів.

ОРГАНІЗАЦІЇ, ЯКІ ЗАЙМАЮТЬСЯ ПРОБЛЕМАМИ БУЛІНГУ В УКРАЇНІ

Організації, які займаються проблемами булінгу в Україні Тематика
UNICEF інформування батьків та дітей про булінг та протидія йому
Благодійний фонд "Kiddo" протидія булінгу
Громадська організація "Студена" недискримінаційне навчання
Український інститут дослідження екстремізму дитяче насилля
ЖІНОЧИЙ КОНСОРЦІУМ УКРАЇНИ Попередження та подолання насильства в дитячому середовищі
Український фонд "Благополуччя дітей" Вчить дитину захищати себе
Міжнародний жіночий правозахисний центр "Ла Страда-Україна" протидія насильству в сім'ї та школі
Кiлькiсть переглядiв: 1349